Katla: Amsterdam Klezmer Band recht voor z’n raap
AKB presenteert in vijftiende jaar tiende album donderdag 27 januari, 2011
door Dieter van den Bergh
Katla begint met Papa Chajes, een instrumentale ode aan je vader. En een mooi woord als je het snel uitspreekt.
‘Ja, klinkt goed, hè. Eerder had ik al een nummer voor mijn opa geschreven, Opa D. Mijn vader wilde ook een eigen lied, zodoende. Hij is een paar jaar geleden zestig geworden. Hij verdient het. Bovendien ben ik muzikaal aan hem schatplichtig. Mijn achtergrond heb ik ontleend aan zijn platenkast, waar dingen in stonden als The Beatles, John Coltrane, Fela Kuti, King Sunny Adé. Papa Chajes is geschreven op een zompige vierkwartsmaat, waar ik graag op schrijf en die het ook goed doet op de dansvloer. Het is hoempa, met een Jiddische ladder eroverheen, een soort Joodse versie van de oer-Hollandse klompendans.’
Wat is het verschil met de vorige cd Zaraza?
‘We zijn meer gestuurd gaan schrijven. Ik en Janfie (van Strien; red.) hebben de te verlangen nummers en ritmes op een rijtje gezet en gedelegeerd. Daarna hebben we met z’n allen besloten hoe we wilden dat de plaat ging klinken. Hij moest kernachtig worden, zoals Limonchiki, AKB recht voor z’n raap. Een beetje rap, een lekkere hoempa, een sirba, een cocek, wat Oekraïens en wat vreemde maatsoorten. Het songschijven is meer dan gelukt, we hadden zelfs een luxeprobleem.’
Hoezo?
‘Vier goede nummers zijn gesneuveld voor de cd, omdat we er te veel hadden, waaronder Het IJ, een ode aan Amsterdam die ik geschreven heb. Die extra songs willen we wel via iTunes gaan verkopen. Ook houden we ze achter de hand voor leuke verzamelaars.’
Waarover gaat het door Alec Kopyt gezongen Oekraïense Gogol Mogol?
‘Over een van onze Hollandse geneugten, de koffieshops, en over buitenlandse toeristen die naar Amsterdam komen en lekker stoned worden.’
Hoe belangrijk is de joodse identiteit voor de band?
‘Die speelt voor mij een grote rol, al is het absoluut niets religieus. Het heeft met trots te maken, met jezelf onderscheiden en met identiteit. Wie ben ik als joodse jongen in Nederland? Ik ben heel lang rapper geweest, voornamelijk in het Engels. Maar toen ik de klezmer ontdekte, vond ik het leuker om in het Nederlands te gaan rappen. Bleek dat het ook heel goed werkte om er Amsterdams-Jiddische woorden doorheen te husselen. Maar dit gaat niet op voor de hele band. De meeste jongens hebben weinig met hun joods-zijn. Het is vooral de muziek die hen trekt.’
Jullie hebben de laatste jaren lekker meegelift op de balkan-beatshype. Toch?
‘Zeker. Al denk ik dat dat nu wel weer een beetje over is. Als je twee jaar geleden uitging, hoorde je mensen links en rechts praten over balkanfeestjes, dat is niet meer.’
Merken jullie het in de aanbiedingen, hebben jullie minder werk?
‘Nee. Ik geloof wel dat sommige echte balkanbands minder werk hebben, maar wij bestaan al een hele tijd, doen ook al jaren theater. We zijn niet afhankelijk van zo’n hype. Bovendien zijn we altijd een vreemde akoestische eend in die balkanbijt geweest. Maar misschien hebben we makkelijk praten. De tour van veertig optredens die we nu gaan doen is gesubsidieerd door het Fonds Podiumkunsten, we krijgen gepaste gages.’
Maar jullie zijn ook nog steeds te boeken voor bar mitswa’s, bruiloften en andere partijen.
‘In mei, juni loopt onze tour weer af en we moeten toch blijven spelen. Maar we vinden het ook leuk om te doen. In juni zijn er altijd lekker veel bruiloften. We gaan ook een wedstrijdje organiseren waarin we een bruiloftsconcert weggeven. Maar daarover later meer.’
Komt er nog een vervolg op Remixed, jullie succesvolle remix-cd?
‘Als het aan mij ligt wel, maar daar is geen consensus over in de band. Ik snap dat ook wel. Wij zijn zeven mannen met instrumenten, zo bespelen we het publiek. Mensen rond ons label Essay proberen er wel eens op aan te sturen dat we er iemand bij zoeken die met elektronica de band gaat aanvullen, maar dan is het de Amsterdam Klezmer Band niet meer.’
Kunnen we nog iets speciaals verwachten bij de cd-presentatie?
‘Cimbalist Bokkie Vink komt meespelen. Verder gaan we gewoon weer een feestje bouwen. Later in het jaar staan we stil bij ons vijftienjarig bestaan, met waarschijnlijk jubileumconcerten in Amsterdam, Utrecht en Vera in Groningen. En misschien pakken we dan Keulen en Parijs ook meteen mee. Ook zit het er dik in dat we nog een best-of-album presenteren.’
Maandag 31 januari presenteerde de 15-jarige Amsterdam Klezmer Band in Paradiso zijn tiende plaat, Katla, uitgebracht op het hippe Duitse label Essay en vernoemd naar de roemruchte vulkaan op IJsland. Voorman en oprichter Job Chajes (1972; raps, sax, sousafoon) licht een tipje van de sluier op.
door Dieter van den Bergh
Katla begint met Papa Chajes, een instrumentale ode aan je vader. En een mooi woord als je het snel uitspreekt.
‘Ja, klinkt goed, hè. Eerder had ik al een nummer voor mijn opa geschreven, Opa D. Mijn vader wilde ook een eigen lied, zodoende. Hij is een paar jaar geleden zestig geworden. Hij verdient het. Bovendien ben ik muzikaal aan hem schatplichtig. Mijn achtergrond heb ik ontleend aan zijn platenkast, waar dingen in stonden als The Beatles, John Coltrane, Fela Kuti, King Sunny Adé. Papa Chajes is geschreven op een zompige vierkwartsmaat, waar ik graag op schrijf en die het ook goed doet op de dansvloer. Het is hoempa, met een Jiddische ladder eroverheen, een soort Joodse versie van de oer-Hollandse klompendans.’
Wat is het verschil met de vorige cd Zaraza?
‘We zijn meer gestuurd gaan schrijven. Ik en Janfie (van Strien; red.) hebben de te verlangen nummers en ritmes op een rijtje gezet en gedelegeerd. Daarna hebben we met z’n allen besloten hoe we wilden dat de plaat ging klinken. Hij moest kernachtig worden, zoals Limonchiki, AKB recht voor z’n raap. Een beetje rap, een lekkere hoempa, een sirba, een cocek, wat Oekraïens en wat vreemde maatsoorten. Het songschijven is meer dan gelukt, we hadden zelfs een luxeprobleem.’
Hoezo?
‘Vier goede nummers zijn gesneuveld voor de cd, omdat we er te veel hadden, waaronder Het IJ, een ode aan Amsterdam die ik geschreven heb. Die extra songs willen we wel via iTunes gaan verkopen. Ook houden we ze achter de hand voor leuke verzamelaars.’
Waarover gaat het door Alec Kopyt gezongen Oekraïense Gogol Mogol?
‘Over een van onze Hollandse geneugten, de koffieshops, en over buitenlandse toeristen die naar Amsterdam komen en lekker stoned worden.’
Hoe belangrijk is de joodse identiteit voor de band?
‘Die speelt voor mij een grote rol, al is het absoluut niets religieus. Het heeft met trots te maken, met jezelf onderscheiden en met identiteit. Wie ben ik als joodse jongen in Nederland? Ik ben heel lang rapper geweest, voornamelijk in het Engels. Maar toen ik de klezmer ontdekte, vond ik het leuker om in het Nederlands te gaan rappen. Bleek dat het ook heel goed werkte om er Amsterdams-Jiddische woorden doorheen te husselen. Maar dit gaat niet op voor de hele band. De meeste jongens hebben weinig met hun joods-zijn. Het is vooral de muziek die hen trekt.’
Jullie hebben de laatste jaren lekker meegelift op de balkan-beatshype. Toch?
‘Zeker. Al denk ik dat dat nu wel weer een beetje over is. Als je twee jaar geleden uitging, hoorde je mensen links en rechts praten over balkanfeestjes, dat is niet meer.’
Merken jullie het in de aanbiedingen, hebben jullie minder werk?
‘Nee. Ik geloof wel dat sommige echte balkanbands minder werk hebben, maar wij bestaan al een hele tijd, doen ook al jaren theater. We zijn niet afhankelijk van zo’n hype. Bovendien zijn we altijd een vreemde akoestische eend in die balkanbijt geweest. Maar misschien hebben we makkelijk praten. De tour van veertig optredens die we nu gaan doen is gesubsidieerd door het Fonds Podiumkunsten, we krijgen gepaste gages.’
Maar jullie zijn ook nog steeds te boeken voor bar mitswa’s, bruiloften en andere partijen.
‘In mei, juni loopt onze tour weer af en we moeten toch blijven spelen. Maar we vinden het ook leuk om te doen. In juni zijn er altijd lekker veel bruiloften. We gaan ook een wedstrijdje organiseren waarin we een bruiloftsconcert weggeven. Maar daarover later meer.’
Komt er nog een vervolg op Remixed, jullie succesvolle remix-cd?
‘Als het aan mij ligt wel, maar daar is geen consensus over in de band. Ik snap dat ook wel. Wij zijn zeven mannen met instrumenten, zo bespelen we het publiek. Mensen rond ons label Essay proberen er wel eens op aan te sturen dat we er iemand bij zoeken die met elektronica de band gaat aanvullen, maar dan is het de Amsterdam Klezmer Band niet meer.’
Kunnen we nog iets speciaals verwachten bij de cd-presentatie?
‘Cimbalist Bokkie Vink komt meespelen. Verder gaan we gewoon weer een feestje bouwen. Later in het jaar staan we stil bij ons vijftienjarig bestaan, met waarschijnlijk jubileumconcerten in Amsterdam, Utrecht en Vera in Groningen. En misschien pakken we dan Keulen en Parijs ook meteen mee. Ook zit het er dik in dat we nog een best-of-album presenteren.’
Cd-releaseparty Katla
31 januari: 21.00 uur, Paradiso, Amsterdam
Klik hier voor meer informatie over de Amsterdam Klezmer Band.
Klik hier voor meer informatie over de Amsterdam Klezmer Band.
meer nieuws
Aanstekelijke etnopop door Pools-Oekraïens samenwerkingsverband
donderdag 21 november, 2024
Aartsvader van de trekharmonica bezoekt gelukkig weer eens de lage landen
zaterdag 2 november, 2024
Plus de Transglobal World Music Chart Top-40
vrijdag 1 november, 2024
Jubilerend platenlabel blikt liever vooruit dan terug
dinsdag 29 oktober, 2024
Showcases en conferentie, 23-27 oktober 2024
zaterdag 26 oktober, 2024
Plus de Transglobal World Music Chart Top-40
dinsdag 1 oktober, 2024
Afscheid van een unieke stem
donderdag 19 september, 2024