Verslag Mixed Media Lounge op Houtfestival Inclusief video's van interviews en miniconcerten maandag 20 juni, 2016

Het Houtfestival in Haarlem werd 19 juni 2016 voor 31ste keer gehouden. Een innovatief gratis evenement met een divers aanbod aan groepen en artiesten op drie podia: Houtpodium, Familietent en Grenzeloos. Bovendien zijn er concerten en voorstellingen op het veld en worden er verhalen verteld in de Verhalen Buzz – een oude Amerikaanse stadsbus die dient als luisterpodium.
Mixed World Music was er dit jaar ook weer bij met een eigen plek op het festival in muziektent De Koepel, waar groepen in de Mixed Media Lounge werden geïnterviewd door de muziekjournalisten Ton Maas en Jaïr Tchong.


Verslagtekst en video's door Mattie Poels

Hieronder een verslag van de groepen Mäshräp, C4 Trio, Pixvae en Trio Qasyon die optraden op het Grenzeloos podium met aansluitend een samenvatting van hun optreden en interview in de Mixed Media Lounge.

Mäshräp
Het Grenzeloos podium opende met een concert van de groep Mäshräp met muziek uit Oost-Turkestan. Een organische mix van Aziatische, Arabische en Chinese stijlen gespeeld op traditionele instrumenten zoals de rawap (vedel) en de dotan (langhalsluit), een instrument dat iedere Oeigoer aan de muur heeft hangen. Het sympathieke kwintet zit zij aan zij op het podium en speelt uiterst geconcentreerd. Er zijn zowel instrumentale als vocale stukken, waarbij op de violist na elk groepslid ook zangpartijen voor zijn rekening neemt. In het uiterlijk van de vijf musici zijn zowel Arabische, Afghaanse, Bulgaarse als Turkse trekken te herkennen en dat wordt weerspiegeld in het klankpalet van de groep: Typisch Arabisch is de eenstemmigheid waarbij alle instrumenten dezelfde melodie spelen (unisono). Het Aziatische klinkt door in de pentaniek (vijftoonsladder) en het Turks/Bulgaars in de onregelmatige ritmiek. Mäshräp geeft een prachtig concert waar de liefde voor de eigen tradidie vanaf straalt. Dat wordt nog versterkt door danseres Nadila Pathula, die voor het podium heen en weer zwiert en geleidelijk aan wordt nagevolgd door enkele mensen uit het publiek, wat het geheel ook enigszins aandoenlijk maakt.

Hieronder het interview dat Ton Maas deed met de leider van Mäshräp, Kamil Abbas,  in de Mixed Media Lounge, waar ze spreken over de tradities binnen de traditionele muziek en instrumenten zoals de dotar, de langhalsluit.

C4 Trio
Het C4 Trio uit Venezuela bestond voor deze gelegenheid uit drie: twee cuatrospelers en een bassist, met een gastoptreden van de in Nederland wonende Venezolaanse percussionist Gerardo Rosales. De cuatro is een klein viersnarig instrument dat enigszins lijkt op de ukulele en met dezelfde stemming, waarop virtuoos wordt gespeeld, zowel solo als begeleidend. Ze worden daarbij ongelooflijk strak ondersteund door de zessnarige basgitarist Gustavo Marquez, die bijzonder fraaie baslijnen trekt, gelardeert met ghostnotes (kleine korte voorslagen waarmee hij de percussie immiteert en dus eigenlijk bassist en percussionist in één is). Het publiek, waaronder enkele mensen uit Venzuela, is onder de indruk en klapt enthousiast na elke solo - niet obligaat maar welgemeend. Solo’s, begeleidingen, ritmische ondersteuning en fraaie melodieën wisselen elkaar in acrobatische snelheid af. Dat gebeurt per instrument en soms zelfs binnen één maat, waardoor je ogen en oren te kort komt om dit spektakel te volgen. Het dwingt respect en bewondering af. Een buitenbeentje in het repertoire van de groep is Stevie Wonder’s klassieker Isn’t She Lovely. Een nogal opmerkelijke keuze, maar hier laten de drie heren wel horen dat ze zelfs een clichématig stuk kunnen omtoveren tot een muzikaal én hilarisch hoogtepunt!



Jaïr Tchong interviewde het C4 Trio in de Mixed Media Lounge, waar de heren vertellen over hun muziek die veel kenmerken bevat van de Venezulaanse volksmuziek, en waarmee ze ook hopen de populariteit van de cuatro te vergroten.


Pixvae
De groep Pixvae uit het zuiden van Colombia valt op door hun enorm energieke polyritmische muziek. De drummer en de percussionist contrasteren gitaar en baritonsax met vlijmscherpe tegenritmes. Deze ‘break-beats’, korte ritmische patronen, worden telkens herhaald en hebben daardoor een bijna hypnotiserende werking. De twee zangeressen staan centraal op het podium, zingen afzonderlijk maar ook samen en ondersteunen zichzelf ritmisch met de shaker. Pixvae is een buitengewoon sextet dat zich niets aantrekt van popmuziekconventies, geheel zijn eigen weg gaat en curralao, cumbia en merengue mixt met pop en rock. Dat is even wennen, deze nieuwe muzikale aanpak die met veel overtuiging wordt gebracht en weer een nieuw element toevoegt aan de toch al zo grote verscheidenheid in de Colombiaanse muziek, waaronder de cumbia elektro-explosie van de laatste jaren.

Luister hier naar een fragment dat ze met een deel van de formatie speelden in de Mixed Media Lounge. De curralao-roots komen hier goed naar voren.   



Jaïr Tchong interviewde Daniel Mirabeau, de gitarist van Pixvae in de Mixed Media Lounge over het ontstaan van de groep en het ontstaan van hun muziek die een mix is van cumbia, merengue met popmuziek. Hij spreekt Nederlands, want hij woonde enkele jaren geleden een tijdje in Nederland. 



Trio Qasyon
Het Trio Qasyon bestaat uit Jawa Manla en haar jongere zus Shaza, begeleid door percussionist Mudar. De zusjes wonen pas driekwart jaar in Nederland en spreken al opvallend goed Nederlands. Met een natuurlijke vanzelfsprekenheid zitten ze op het podium en spelen en zingen klassieke, volks- en populaire Arabische muziek van onder meer Umm Kalthoum en Fairuz op ûd (Arabische luit) en kanun (citer). Hun virtuositeit is verbazingwekkend, zeker gezien hun leeftijd (20 en 12 jaar) Vooral Jawa, die de ûd bespeelt, heeft een intense bevlogenheid. Zij kreeg les van Charbel Rouhana, een Libanese musicus die uitblinkt in zijn lyrische spel, dat we ook bij Jawa terughoren. Ze worden sober ritmisch ondersteund op riqq (kleine tamboerijn) en darbuka (vaastrommel). Prachtig om deze pure muziek te horen van twee jonge vrouwen die gevlucht zijn uit Syrië en de muziek van hun vaderland brengen met zoveel égard!



Ton Maas sprak met met Jawa en Shaza in de Mixed Media Lounge over de Arabische instrumenten waaronder de ûd en de kanun.



Luister en kijk hieronder ook naar fragmenten van de concerten die bovengenoemde groepen speelden op het Grenzeloos Podium. 





 

www.houtfestival.nl 


meer nieuws
Plus de Transglobal World Music Chart Top-40
dinsdag 1 oktober, 2024
Afscheid van een unieke stem
donderdag 19 september, 2024
donderdag 19 september, 2024
Indiase sarodvirtuoos verzorgt opmaat naar Wereld Alzheimer Dag
dinsdag 17 september, 2024
dinsdag 10 september, 2024
Plus de Transglobal World Music Chart Top-40
zondag 1 september, 2024
zondag 1 september, 2024
woensdag 28 augustus, 2024
Na het overlijden van deze grootse koraspeler uit Mali
zondag 25 augustus, 2024
Een Braziliaanse in Lissabon
woensdag 21 augustus, 2024