Het is 'Konono No.1 meets Batida', zoals ook hun succesvolle album heet, maar op het podium zijn het eigenlijk twee verschillende acts.
door Charlie Crooijmans
Konono No.1 uit Kinshasa, met hun rauwe, ongepolijste muziek, hedendaags, authentiek, met die heerlijke overdrive in de duimpiano's, daar krijg je meteen zo'n enorme energie van. Wat kan de Portugees-Angolese producer Batida hier nou aan toevoegen? Na het eerste nummer verschijnt hij op het toneel, in het midden, waar zijn controller staat - uitdrukkelijk geen laptop. Zijn inbreng verzuipt enigszins in de Congolese herrie.
Superenergiek
Maar dan is het zijn beurt. Het licht boven de leden van Konono No.1 wordt gedempt en Batida zet zijn hits Bazuka en Cuka in. Het is een typische Batida-act met zijn superenergieke danser. De producer zelf staat zich uit te leven op zijn lange rasp. De sfeer en de ritmes zijn totaal anders. Ook goed en ontzettend lekker. Zoals hij zelf zegt, trekken de traditionele ritmes uit Angola iets naar achter, terwijl die van Konono No.1 vooral voortstuwen.
Met visuals
Het concept werkt goed, door Batida zijn er ook effectieve visuals op de achtergrond. Wie Konono No.1 goed kent, weet dat ze geen producer nodig hebben om de menigte op te zwepen. Door Batida wordt die hypnotiserende flow zelfs geheel onderbroken. Dat maakt het wel weer afwisselend. Het publiek is in ieder geval helemaal los en geeft veel energie terug.