Voorafgaand aan Colours of Ostrava - zo'n beetje de Tsjechische tegenhanger van Lowlands, maar dan in het schilderachtige decor van een voormalige staalfabriek die sinds kort op de Werelderfgoedlijst van Unesco staat - werd voor de eerste keer een showcasefestival gehouden om journalisten en andere muziekprofessionals uit het buitenland kennis te laten maken met wat Tsjechië in muzikaal opzicht te bieden heeft. Ton Maas was er voor MixedWorldMusic.com bij en doet verslag
door Ton Maas
Het eendaagse showcasefestival Czech Music Crossroads ging van start met een aantal sprekers die de verschillende aspecten van de Tsjechische muziekwereld onder de loupe namen. Panelvoorzitter Petr Doruzka liet om te beginnen zien dat de Tsjechische republiek bestaat uit een streek waar vooral bier wordt getapt (Bohemen) en een waar men liever een glas wijn schenkt (Moravië). Journalist, muzikant en producer Jiri Plocek schetste vervolgens aan de hand van een eigenhandig getekende kaart van centraal en oostelijk Eurupa hoe de Karpaten zich als een soort slang door de regio slingeren en met hun typische bergcultuur een muzikale keten vormen die Moravië verbindt met het zuidelijk bergland van Polen en vervolgens via Slowakije en Oekraïne met Roemenië. De Amerikaanse filmmaker Keith Jones belichtte de wonderlijke raakvlakken tussen de punkrock en undergroundscene van voormalig Tsjechoslowakije en die van Zuid-Afrika ten tijde van de apartheid. Muzikant en plaatproducer Petr Ostrouchov hield het vooral bij een wervend praatje over zijn eigen label, maar Josef Ostransky - ooit lid van de legendarische Tsjechoslowaakse rockband Dunaj - stal de show met een zeer persoonlijk verhaal over de alternatieve muziekscene van de Moravische hoofdstad Brno. 'Er is goede muziek, er is slechte muziek en er is muziek uit Brno.'
Showcases
In twee naast elkaar gelegen zalen vlak buiten het centrum van Ostrava kreeg een aantal Tsjechische artiesten de kans zich te presenteren aan het internationale gezelschap van journalisten, agenten en festivalprogrammeurs, aangevuld met betalend publiek van eigen bodem. De jonge singer-songwriter Beata Bocek beet op ontwapenende wijze het spits af met haar melodieuze en verrassend gearrangeerde liedjes, die ze samen met haar groep speels en afwisselend inkleurde. Nog wat onbeholpen hier en daar, maar met onmiskenbare potentie. Net als de dames van het inmiddels al wat bekendere duo Tara Fuki zingt Bocek in het Pools, onder meer omdat ze het een mooiere taal vindt dan Tsjechisch. Tara Fuki was overigens in zekere zin wel degelijk van de partij, want Dorota Barová, de ene van het tweetal zingende cellistes, maakt sinds enige tijd deel uit van het jazzgetinte gezelschap Vertigo, dat zich duidelijk liet beïnvloeden door artiesten als Oregon en Egberto Gismonti. Zangeres Marta Töpferová, die zich eerder met succes in de latimnuziek verdiepte, keert nu terug naar haar Tsjechische roots, vakkundig ondersteund door de groep Milokraj en door contrabassist Tomás Liska. Deze voortreffelijke instrumentalisten, onder wie topgitarist David Doruzka, maakten meer indruk dan Töpferová zelf, die net iets te gemanierd en theatraal te werk ging.
De middelmaat en de uitschieter
De oogst van de avond was niet in alle opzichten geslaagd. Het optreden van de in eigen land bejubelde folkgroep Bezobratri was beslist aardig, maar ook niet veel meer dan dat. Cankisou moet het vooral hebben van de 'knotsgekke' persoonlijkheid en uitdossing van leider en zanger Karel Herman en het duo DVA leunt zwaar op hun loopstations. Helaas worden die met minder fantasie en precisie ingezet dan we elders hebben gezien en gehoord. Gelukkig werden deze tegenvallers ruimschoots gecompenseerd door een ronduit betoverend optreden van Clarinet Factory. Het gaat daarbij om een 'hobbyproject' van vier klarinettisten die in verschillende orkesten hun brood verdienen maar daarnaast al vele jaren als kwartet opereren met eigen en eigenzinnig repertoire, en als extra atractie de gloedvolle zangstem van Vojtech Nydl, die ogenschijnlijk moeiteloos de ziel weet te beroeren. Speels, inventief en met de precisie van een uurwerk. En vanwege de aanstekelijke en vaak humoristische podiumpresentatie perfect festivalmateriaal.
Klik hier voor meer informatie over Czech Music Crossroads.