Timbalero en bandleider Julián Silva
Conguero en bandleider José Vázquez-Cofresí
Saskia Bender spreekt met (v.l.n.r) Julián Silva (timbales, composities), pianist Willy Rodríguez en José Vázquez-Cofresí (conga\'s, teksten)
Zanger Edwin Pérez
La Excelencia speelde een akoestische set in de Mixed Media Lounge
Keiharde salsa uit New York, mét een boodschap
Self-made men van La Excelencia populairder dan ooit zaterdag 23 juni, 2012
De jonge, energieke band La Excelencia, momenteel een van de meest gewilde salsa-acts, brak in 2006 door met het album ‘Salsa con Conciencia’. In de 'salsa dura' van de groep klinken de rauwe klanken van de Big Apple door naast de Afrikaanse salsaroots en de Fania-sound uit de jaren zeventig. Live laten de twaalf bandleden de salsavonken van het podium vliegen. Maar ook de boodschap is belangrijk.
Op 23 mei sprak journaliste Saskia Bender tijdens de Music Meeting met pianist Willy Rodríguez, en bandleiders José Vázquez-Cofresí (conga’s, teksten) en Julián Silva (timbales, composities).
Jullie zijn net in Nederland aangekomen na een optreden in Schotland gisteravond. Is het Schotse publiek net zo enthousiast als het Nederlandse?
La Excelencia: ‘Het is moeilijk vergelijken. Het was ons eerste bezoek aan Schotland, maar eigenlijk krijgen we overal waar we komen een warm onthaal, zeker ook in Holland, en daar zijn we erg dankbaar voor.’
La Excelencia is in 2005 begonnen, heeft eerst Amerika veroverd, en is nu bezig in Europa door te breken. Hoe doe je dat, wat is jullie geheim?
‘We geven de mensen wat ze willen! (gejuich van publiek) Het publiek vraagt om echte salsa, salsa dura, en die hoor je in de percussie, die geworteld is in de Afrikaanse muziek. Op de radio laten ze die echte salsa om de een of andere reden niet horen, maar het publiek vraagt erom en wij brengen die Afrikaanse roots terug naar de salsa.
‘Daarnaast heeft de muziek natuurlijk ook Europese en Zuid-Amerikaanse wortels, maar de ritmesectie vormt de hartslag van salsa. De mensen willen dansen, zich goed voelen, en dat is wat rootssalsa doet, dat is wat wij te bieden hebben.
‘Een andere reden dat we ons publiek zo goed kunnen ‘bedienen’ is het technologische aspect van de muziek van nu, het internet: we houden continu contact met onze fans via Facebook, MySpace en YouTube. Zonder dat contact zouden we onze fans minder makkelijk kunnen bereiken en zouden we ook minder touren.’
Hoe maken jullie de tijd vrij om naast al dat optreden ook je websites te onderhouden?
‘We doen inderdaad alles zelf – elke mail beantwoorden we zelf. We wíllen dat ook, we willen onafhankelijk zijn van een platenlabel en we willen het directe contact met onze fans. We schrijven ook alles zelf, we produceren en publiceren zelf, op een cd van ons hoor je ons, en geen studiomuzikanten.’
Misschien is die onafhankelijkheid de sleutel tot jullie succes?
‘Misschien. Maar de grootste rol speelt voor ons toch de toewijding van de fans. Omdat de fans blijven vragen om onze optredens, kunnen we touren. Het optreden van gisteravond bijvoorbeeld, is een direct resultaat van het lobbyen van onze Schotse fans: zij vragen een concertzaal om ons te boeken en blijven continu aandringen, en als een theater ons geboekt heeft, is de zaal dan ook meteen gevuld.’
Jullie zijn met z’n twaalven, hoe hou je iedereen ‘in het gareel’ – of is dat niet nodig?
‘We zijn in de eerste plaats een familie, waarbij José en ik aan het hoofd staan. José doet het businessgedeelte en de website, en ik (Julián) ga over de muziek, de composities en orkestratie.
‘En ik (Willy) geef de band aanwijzingen tijdens de concerten, als een soort dirigent. Ik hou het overzicht. Maar we kunnen nog wel een geheimpje verklappen, nog een reden voor ons succes: we hebben heel veel vrijheid binnen de band; we laten ieder bandlid vrij om dingen uit te proberen, om zich te ontwikkelen. Dat komt ook omdat we vrienden en familie zijn; we waren al vrienden voordat we een band werden.’
Jullie zouden een boek moeten schrijven, een doe-het-zelfboek over ‘how to start a successful band’...
‘Goed idee, we krijgen daar inderdaad veel vragen over! Dat zou weer wat geld in het laatje brengen, haha.’
Jullie teksten zijn maatschappelijk geëngageerd, maar jullie zingen vooral in het Spaans. Begrijpt iedereen in het publiek jullie boodschap?
‘We proberen het de fans zo makkelijk mogelijk te maken: onze teksten zijn op onze website te vinden en fans kunnen daar de teksten in hun eigen taal vertalen. Iedereen kan dus begrijpen wat Salsa con Conciencia (‘bewuste’ salsa) betekent. Onze muziek is niet alleen partymusic, lekker om op te dansen. We geven de mensen ook een boodschap mee, ze gaan naar huis met iets om over na te denken, of ze het nou met ons eens zijn of niet.
‘In de jaren zeventig was de maatschappelijke boodschap achter de muziek heel erg belangrijk in de salsa. In de jaren tachtig en negentig is dat veranderd, ging het vooral over romantiek en dergelijke. We willen weer terug naar dat engagement. We hebben het over issues in ons dagelijks leven, de problemen waar immigranten en andere minderheden in Amerika mee te maken hebben.
‘Toen we begonnen met optreden kregen we daar regelmatig kritiek op, werd er gezegd dat we een politieke band waren. Maar dat zijn we niet, we hebben het over ons eigen leven en laten onze mening horen. We willen mensen niet bekeren, we willen ze alleen aan het denken zetten!
‘De issues waar we het over hebben spelen niet alleen in de States, maar ook in Europa. Bijvoorbeeld La Lucha – het gevecht, de worsteling – gaat daarover. Het gevecht om te overleven zie je overal, denk maar aan de economische crisis. Onze muziek is relevant voor iedereen.’
Jullie zijn net in Nederland aangekomen na een optreden in Schotland gisteravond. Is het Schotse publiek net zo enthousiast als het Nederlandse?
La Excelencia: ‘Het is moeilijk vergelijken. Het was ons eerste bezoek aan Schotland, maar eigenlijk krijgen we overal waar we komen een warm onthaal, zeker ook in Holland, en daar zijn we erg dankbaar voor.’
La Excelencia is in 2005 begonnen, heeft eerst Amerika veroverd, en is nu bezig in Europa door te breken. Hoe doe je dat, wat is jullie geheim?
‘We geven de mensen wat ze willen! (gejuich van publiek) Het publiek vraagt om echte salsa, salsa dura, en die hoor je in de percussie, die geworteld is in de Afrikaanse muziek. Op de radio laten ze die echte salsa om de een of andere reden niet horen, maar het publiek vraagt erom en wij brengen die Afrikaanse roots terug naar de salsa.
‘Daarnaast heeft de muziek natuurlijk ook Europese en Zuid-Amerikaanse wortels, maar de ritmesectie vormt de hartslag van salsa. De mensen willen dansen, zich goed voelen, en dat is wat rootssalsa doet, dat is wat wij te bieden hebben.
‘Een andere reden dat we ons publiek zo goed kunnen ‘bedienen’ is het technologische aspect van de muziek van nu, het internet: we houden continu contact met onze fans via Facebook, MySpace en YouTube. Zonder dat contact zouden we onze fans minder makkelijk kunnen bereiken en zouden we ook minder touren.’
Hoe maken jullie de tijd vrij om naast al dat optreden ook je websites te onderhouden?
‘We doen inderdaad alles zelf – elke mail beantwoorden we zelf. We wíllen dat ook, we willen onafhankelijk zijn van een platenlabel en we willen het directe contact met onze fans. We schrijven ook alles zelf, we produceren en publiceren zelf, op een cd van ons hoor je ons, en geen studiomuzikanten.’
Misschien is die onafhankelijkheid de sleutel tot jullie succes?
‘Misschien. Maar de grootste rol speelt voor ons toch de toewijding van de fans. Omdat de fans blijven vragen om onze optredens, kunnen we touren. Het optreden van gisteravond bijvoorbeeld, is een direct resultaat van het lobbyen van onze Schotse fans: zij vragen een concertzaal om ons te boeken en blijven continu aandringen, en als een theater ons geboekt heeft, is de zaal dan ook meteen gevuld.’
Jullie zijn met z’n twaalven, hoe hou je iedereen ‘in het gareel’ – of is dat niet nodig?
‘We zijn in de eerste plaats een familie, waarbij José en ik aan het hoofd staan. José doet het businessgedeelte en de website, en ik (Julián) ga over de muziek, de composities en orkestratie.
‘En ik (Willy) geef de band aanwijzingen tijdens de concerten, als een soort dirigent. Ik hou het overzicht. Maar we kunnen nog wel een geheimpje verklappen, nog een reden voor ons succes: we hebben heel veel vrijheid binnen de band; we laten ieder bandlid vrij om dingen uit te proberen, om zich te ontwikkelen. Dat komt ook omdat we vrienden en familie zijn; we waren al vrienden voordat we een band werden.’
Jullie zouden een boek moeten schrijven, een doe-het-zelfboek over ‘how to start a successful band’...
‘Goed idee, we krijgen daar inderdaad veel vragen over! Dat zou weer wat geld in het laatje brengen, haha.’
Jullie teksten zijn maatschappelijk geëngageerd, maar jullie zingen vooral in het Spaans. Begrijpt iedereen in het publiek jullie boodschap?
‘We proberen het de fans zo makkelijk mogelijk te maken: onze teksten zijn op onze website te vinden en fans kunnen daar de teksten in hun eigen taal vertalen. Iedereen kan dus begrijpen wat Salsa con Conciencia (‘bewuste’ salsa) betekent. Onze muziek is niet alleen partymusic, lekker om op te dansen. We geven de mensen ook een boodschap mee, ze gaan naar huis met iets om over na te denken, of ze het nou met ons eens zijn of niet.
‘In de jaren zeventig was de maatschappelijke boodschap achter de muziek heel erg belangrijk in de salsa. In de jaren tachtig en negentig is dat veranderd, ging het vooral over romantiek en dergelijke. We willen weer terug naar dat engagement. We hebben het over issues in ons dagelijks leven, de problemen waar immigranten en andere minderheden in Amerika mee te maken hebben.
‘Toen we begonnen met optreden kregen we daar regelmatig kritiek op, werd er gezegd dat we een politieke band waren. Maar dat zijn we niet, we hebben het over ons eigen leven en laten onze mening horen. We willen mensen niet bekeren, we willen ze alleen aan het denken zetten!
‘De issues waar we het over hebben spelen niet alleen in de States, maar ook in Europa. Bijvoorbeeld La Lucha – het gevecht, de worsteling – gaat daarover. Het gevecht om te overleven zie je overal, denk maar aan de economische crisis. Onze muziek is relevant voor iedereen.’
concert
28 juli 2012: Club Salsa Mystique, Amsterdam
La Excelencia was op 25 augustus 2011 te zien in Brussel (zaal Maalbeek) op 26 augustus in Amsterdam (Westergasfabriek) en op 9 september in Sittard (Ernesto's Cantina Mexicana).
Cd’s:
Mi Tumbao Social (2009)
Salsa con Conciencia (2006)
Beluister het interview en het unplugged optreden van La Excelencia in de Mixed Media Lounge, plus hun hele optreden op Music Meeting hier: La Excelencia
Website La Excelencia: www.laexcelencia.net
Alle foto’s: Hans Speekenbrink
La Excelencia speelt 2 juni 2011 in De Melkweg, Amsterdam.
28 juli 2012: Club Salsa Mystique, Amsterdam
La Excelencia was op 25 augustus 2011 te zien in Brussel (zaal Maalbeek) op 26 augustus in Amsterdam (Westergasfabriek) en op 9 september in Sittard (Ernesto's Cantina Mexicana).
Cd’s:
Mi Tumbao Social (2009)
Salsa con Conciencia (2006)
Beluister het interview en het unplugged optreden van La Excelencia in de Mixed Media Lounge, plus hun hele optreden op Music Meeting hier: La Excelencia
Website La Excelencia: www.laexcelencia.net
Alle foto’s: Hans Speekenbrink
La Excelencia speelt 2 juni 2011 in De Melkweg, Amsterdam.
meer nieuws
Aanstekelijke etnopop door Pools-OekraĂŻens samenwerkingsverband
donderdag 21 november, 2024
Aartsvader van de trekharmonica bezoekt gelukkig weer eens de lage landen
zaterdag 2 november, 2024
Plus de Transglobal World Music Chart Top-40
vrijdag 1 november, 2024
Jubilerend platenlabel blikt liever vooruit dan terug
dinsdag 29 oktober, 2024
Showcases en conferentie, 23-27 oktober 2024
zaterdag 26 oktober, 2024
Plus de Transglobal World Music Chart Top-40
dinsdag 1 oktober, 2024
Afscheid van een unieke stem
donderdag 19 september, 2024