Astar Artes / XMD
De ambassadrice van de Colombiaanse folklore, of ‘identiteitsmuziek’ zoals Totó La Momposina hem zelf noemt, brak begin jaren negentig internationaal door met de plaat La Candela Viva op Peter Gabriels Real World-label, en ontving in 2006 een WOMEX Award for World Music 'in recognition of her ground-breaking work for Afro-Caribbean music and dance' gedurende haar vijftigjarige carrière. Voor haar zesde studioplaat, La Bodega, begon de perfectionistische zangeres en danseres met een schone lei: ze behield de ritmesectie van haar band, maar hield audities voor nieuwe gitaristen, fluitspelers, koperblazers en arrangeurs. De traditionele cumbia’s en andere Colombiaanse ritmes zoals de zambapalo, merengue en porro palitiao kregen stijlvolle, moderne arrangementen met een zweem Cuba, een oude liefde van La Momposina. Er is natuurlijk de traditionele zang met die bijna snerpende Afro-Colombiaanse klank, de strakke, diepe percussie en de repetitieve vraag- en antwoordkoren. Maar er zijn ook jazzy blaaspartijen, subtiele improvisatie, en ritmes zoals guaguancó, son montuno en guaracha in verweven. Misschien is die synthese wel het meest subtiel in het nummer Margarita, waarin de gaita (inheemse fluit) versterking krijgt van een montunopartij op de Cubaanse tres en bijbehorende latintrompetjes. Met La Bodega bewijst de inmiddels 69 jaar oude Totó La Momposina nog boordevol te zitten met ideeën en kwaliteit. (Elda Dorren)
«« terug naar overzicht