Nuevo Tango Ensamble - D’Impulso28 juli, 2011
JazzHaus / Coast to Coast
D’Impulso is de vierde plaat van pianist Pasquale Stafano, bassist Pierluigi Balducci en bandoneonspeler Gianni Iorio, hier en daar aangevuld met een blazer – op de laatste plaat was dat Gabriele Mirabassi op klarinet, nu speelt de Argentijnse saxofonist Javier Girotto op twee nummers mee. De nieuwe cd is een uitgebalanceerde verzameling tangojazz van hoog niveau. Het is bovendien de eerste keer dat de composities van het Italiaanse trio niet zijn aangevuld met stukken van Piazzolla, wiens voorouders, net als het Nuevo Tango Ensamble, uit Puglia afkomstig zijn. Maar de invloed van de grote tangovernieuwer is wel hoorbaar, vooral op het prachtige Giorni di Marzo van Iorio. D’Impulso opent sterk met het titelnummer, waarin elk groepslid meteen even zijn spierballen laat zien en ieders individuele jazzistische talent mooi uit de verf komt. De kristalheldere accordeon zingt, zucht en huilt, en bezit zelfs sensuele krachten (later op de plaat te horen in de beginmaten van hekkensluiter El Choclo); de piano – met invloeden uit de latinjazz – lijmt alles aan elkaar, en ook de elektrische bas heeft een prominente rol en veel solo’s. Bij het slotakkoord van diezelfde opener weet je eigenlijk al dat het goed zit. En daarna wordt het alleen nog maar mooier. (Elda Dorren)
Beluister de cd op Spotify.
«« terug naar overzicht
JazzHaus / Coast to Coast
D’Impulso is de vierde plaat van pianist Pasquale Stafano, bassist Pierluigi Balducci en bandoneonspeler Gianni Iorio, hier en daar aangevuld met een blazer – op de laatste plaat was dat Gabriele Mirabassi op klarinet, nu speelt de Argentijnse saxofonist Javier Girotto op twee nummers mee. De nieuwe cd is een uitgebalanceerde verzameling tangojazz van hoog niveau. Het is bovendien de eerste keer dat de composities van het Italiaanse trio niet zijn aangevuld met stukken van Piazzolla, wiens voorouders, net als het Nuevo Tango Ensamble, uit Puglia afkomstig zijn. Maar de invloed van de grote tangovernieuwer is wel hoorbaar, vooral op het prachtige Giorni di Marzo van Iorio. D’Impulso opent sterk met het titelnummer, waarin elk groepslid meteen even zijn spierballen laat zien en ieders individuele jazzistische talent mooi uit de verf komt. De kristalheldere accordeon zingt, zucht en huilt, en bezit zelfs sensuele krachten (later op de plaat te horen in de beginmaten van hekkensluiter El Choclo); de piano – met invloeden uit de latinjazz – lijmt alles aan elkaar, en ook de elektrische bas heeft een prominente rol en veel solo’s. Bij het slotakkoord van diezelfde opener weet je eigenlijk al dat het goed zit. En daarna wordt het alleen nog maar mooier. (Elda Dorren)
Beluister de cd op Spotify.
«« terug naar overzicht