Gharana is een band uit Calcutta, India die world fusion maakt. In hun muziek mixen ze gitaar, bas en drums met de bansuri (fluit) en andere bekende Indiase instrumenten zoals sitar en tabla, maar ook met minder bekende percussie-instrumenten als khamak en dubki. Hun overwegend instrumentale muziek wordt hier en daar aangevuld met typisch Indiase, aan de raga ontleende vocalen van zangeres Debjani Acharya. Zij geeft aan de opzwepende titeltrack extra cachet. Dit nummer is door de combinatie van hoge gitaarklanken met percussie op de tabla een bijzonder geslaagde vorm van crossover die door de band zelf wordt omschreven als ethnofusion en die kenmerkend is voor het album als geheel.
De composities van gitarist Susnata Har zijn zeer ingenieus. Zo vloeit in Ray of Hope de hoge, ijle sound van de bansuri fraai samen met het ritme van tabla en konnakol, de door percussionist Argha Dey gezongen slagwerktaal. Dariya, een folksong over het leven van vissers, begint met de khamak, een trommel van het Indiase platteland waar een snaar aan verbonden is, en de dubki, een Indiase lijsttrommel.
Flights of Fantasy krijgt door Har’s gitaarspel aanvankelijk een licht psychedelisch karakter, maar als Acharya haar Indiase vocalen inzet, ondersteund door de bansuri, wordt de klankkleur echt Indiaas. De sitar, net als de bansuri gespeeld door Ayan Mukherjee, is alleen te horen in Bagmati, een lied dat is opgedragen aan alle vrouwen van de wereld. Bagmati was een arm meisje uit een Indiaas dorp dat bekend werd door haar grote inzet voor de positie van vrouwen in India.
Achter elk van de zes de tracks op Tides of Time schuilt een verhaal. Zo is de titeltrack een eerbetoon aan Moeder Aarde, haar ontstaan, miljarden jaren geleden, en de ontwikkeling naar de huidige tijd. Muzikaal gezien voegt Gharana haar eigen bijzondere verhaal toe aan de wereldmuziek van deze tijd door Indiase en Westerse instrumenten ingenieus te combineren. (Rik van Boeckel)
«« terug naar overzicht