Snail
Ruim vijftien jaar geleden is het alweer dat Mostar Sevdah Reunion ontstond door cherry picking van beginnend platenproducer Dragi Sestic in zijn geboortestad. Hij kon de veteranen van het Bosnische levenslied zowat letterlijk van de straat plukken, want ze waren dankzij het oorlogsgeweld in voormalig Joegoslavië in de vergetelheid dan wel aan lager wal geraakt. Van die oerbezetting resteren slechts de twee gitaristen Miso Petrovic en Sandi Durakovic. Maar ook Marko Jakovljevic (contrabas) Senad Trnovac (drums) en Gabriel Prusina (piano, accordeon) zijn alweer ruim tien jaar van de partij en dus mede verantwoordelijk voor de stijlvastheid van het inmiddels tienkoppige gezelschap.
Het ontbreken van echt spraakmakende stemmen in de eigen gelederen is door huisproducer Sestic effectief ondervangen door de groep te koppelen aan een indrukwekkende reeks vocale talenten. Zo stonden ze Ljiljana Buttler bij toen die haar verrassende rentree maakte, verleenden steun aan de piepjonge Amira Medunjani bij de opnamen voor haar debuutalbum en deelden het podium (en de studio) met zigeunerlegende Saban Bajramovic.
Dit keer is de keuze gevallen op Milutin Sretenovic (kortweg Sreta), afkomstig uit het oosten van Servië. Met zijn gerafelde stembanden en gemoed diep in de keel is hij een perfect contrasterende match voor de soepel draaiende muzikale machinerie uit Mostar. The Balkan Autumn heet de plaat, waarschijnlijk vanuit het besef dat de zuivere vorm tot het verleden behoort. Zonder pardon worden jazzy swing en bijbehorend pianogepingel ingezet, evenals een scheurende rockgitaar als opwarmer voor jachtig en schetterend Servisch koper. Juist als de mannen van MSR even gas terugnemen, zoals in Nada en Osmice, pakt geweldenaar Sreta de ruimte om te laten horen hoe subtiel hij óók te werk kan gaan. Het herfsttij van de Balkan mag op deze manier best nog een hele tijd duren! (Ton Maas)
«« terug naar overzicht