Ghalia Benali Sings Om Kalthoum26 mei, 2010

Music & Words

De Egyptische diva Oum (ook wel Umm, Um of Om) Kalsoum (Kulthum, Kalthoum, Kolthom) overleed in 1975, maar haar wonderbaarlijke liedkunst, begeleid door kamerbreed strijkorkest, zingt eeuwig na in de oren en harten van miljoenen bewonderaars, zo gaat het verhaal. Om de zoveel tijd treedt dan ook een ambitieuze zangeres in haar voetsporen. Op 1 juni opent het Holland Festival in Amsterdam met de Egyptische operazangeres Amal Maher met A tribute to Oum Kalthoum, uit te voeren in Carré en live op grote schermen te volgen in het Oosterpark. Maher laat zich begeleiden door het Nationale Arabische Muziek Ensemble van de Opera van Caïro. Amal Maher zal dicht tegen Kalsoum aankruipen, maar het kan ook anders, vindt de Belgisch-Tunesische Ghalia Benali. Op haar cd Ghalia Benali Sings Om Kalthoum klinken serieuze, ingetogen liederen, begeleid door niet meer dan een luit en af en toe een riq (framedrum) of contrabas. De luit-met-riq-bezetting komt uit de Arabische kunstmuziek, Benali wil ons kennelijk laten horen hoe Oum Kalsoum had geklonken als ze níet voor het vette strijkorkest en het struise gebaar had gekozen. Benali's lage alt doet het wel mooi bij de door Moufadhel Adhoum onberispelijk bespeelde luit, maar haar zuchten, steunen en snikken doen in deze setting te overdadig aan, en haar timing is te schools. Iets te geforceerd en iets te braaf – zo had Oum Kalsoum het nooit tot superster gebracht. (Peter van Amstel)
 




«« terug naar overzicht