Lamia Bèdioui & Solis Barki - Fin’amor21 februari, 2020

LBedioui Music

Op dit in Athene opgenomen album wordt de Tunesische zangeres Lamia Bèdioui begeleid door Solis Barki op verschillende percussie-instrumenten en didgeridoo. Het album kwam oorspronkelijk uit in 2006 maar werd in 2019 opnieuw uitgebracht na te zijn geremixed door LBedioui Music Production. Lamia laat op Fin’Amor haar betoverende stem weerklinken op de door Barki gespeelde ritmes op o.a. darbuka, raamtrommels, bongo’s, chimes, talking drum, snaredrum enzovoort. Het album bestaat uit diverse delen met in totaal achttien liederen. Ezzafi, het eerste deel, bevat vier traditionele Palestijnse liederen die je als luisteraar meevoeren naar een Palestijnse bruiloft. In de drie liederen van Anderleto neemt Bèdioui je mee naar de mythe van Landarik, bediende van de Merovingische prinses Fredegunda. De muziek komt echter voort uit de Sefardische traditie van Bulgarije en Bosnië. Hier gaat Bèdioui regelmatig de hoogte in met haar heldere stem. Heel mooi en subtiel is het a capella gezongen Lullaby (wiegelied). Van de Sefardische muziek gaat ze over naar de traditionele muziek van de Berbers van Algerije in Lehwoua en ook naar de raïmuziek. Bèdioui verbindt de diverse uit de Arabische wereld en het Midden Oosten afkomstige muziekstijlen en tradities heel doeltreffend met haar stem. De berbermuziek klinkt ritmischer dan de voorgaande liederen. De Raï-song Djat t’Hawwes is een zeer opzwepend nummer terwijl ze hier meer praat dan zingt. Ellil Yitaouel Aleya, een traditioneel Egyptisch lied uit 1927, zingt ze heel gedragen terwijl Dimitri’s Chiotis de Kretenzische lyra bespeelt. Maar dan in de laatste zeven liederen van Fin’Amor brengt Lama Bèdioui andere muzikale werelden tot leven: Gregoriaanse zang, traditionele muziek uit de Provence en een Frans lied uit de dertiende eeuw. En gedurende de trilogie Metamorphosis worden zeer uiteenlopende muzikale tradities aaneengesmeed: een Inuitmelodie wordt gevolgd door traditionele zang uit Jemen en een melodie uit Lapland. Die diversiteit aan traditionele stijlen zou een album kunnen opleveren dat geen eenheid vormt, maar het is juist de stem van Lama Bèdioui die zorgt voor een muzikale rode draad. Solis Barki doet hetzelfde met instrumenten als didgeridoo, berimbau en gong. Bèdioui zingt in het Arabisch; in het boekje bij de cd zijn alle songs in het Engels en Grieks te lezen. Het album is uitgekomen op haar eigen label LBedioui Music, hetzelfde als waarop ze in 2015 haar vorige album Athamra met liederen uit het Middellandse Zee gebied uitbracht. (Rik van Boeckel)