Galileo /Music & Words
De Portugese zangeres (met Kaapverdische roots) Carmen Souza en de Portugese bassist en producent Theo Pascal spelen al dertien jaar samen. Dit perfect op elkaar ingespeelde stel mengt Kaapverdische ritmes zoals morna, funaná en batuk met jazz. De rolverdeling tussen beiden is overzichtelijk: Souza schrijft de teksten, Pascal de melodieën. Carmen Souza beschikt over een uiterst opvallende, flexibele stem waar een lichte rasp doorheen klinkt. Een stemkunstenares die haar vocalen doorspekt met zuchtjes, kreetjes en scats. Niet iedereen zal gecharmeerd zijn van haar expressionistische stem en het kan best even duren voordat je haar vocale kwaliteiten naar waarde schat. Haar ontdekker en vaste begeleider Theo Pascal is een van de beste bassisten binnen de jazz- en wereldmuziekscene. Om te onderstrepen hoe belangrijk Pascal voor Souza is, staat de naam van het duo Carmen Souza & Theo Pascal nadrukkelijk vermeld op de hoes van dit zesde album Epistola. Illustratief voor de aanpak van Souza & Pascal is hun hoogst originele versie van Cape Verdean Blues, een klassieker van de Amerikaanse jazzpianist Horace Silver, zoon van een Kaapverdische vader. Ook klinkt een bijzondere versie van Moonlight Serenade, wereldberoemd gemaakt door Glenn Miller, die van het duo een uiterst luchtige free jazz benadering krijgt. De overige negen stukken zijn eigen composities, ergens halverwege de Kaapverdische muziek en jazz. Muzikale invloeden komen van Charles Mingus, Thelonious Monk, Ella Fitzgerald, Nina Simone, McCoy Tyner, Fela Kuti, Carlos Paredes, Hermeto Pascoal, Ornette Coleman en John Coltrane.
Wat deze cd mede zo geslaagd maakt, is het spel van de voortreffelijke begeleiders Shane Forbes (drums), Matt King (orgel), Craig Yaremko (saxofoon en klarinet) en Zoe Pascal (drums). Epistola is zo’n album dat je de tijd moet gunnen om in te dalen. De complexe schoonheid van de composities openbaart zich pas na een aantal draaibeurten. (Bas Springer)
«« terug naar overzicht