Improviseren in tweevoud Ton Maas - zondag 28 augustus, 2022

Afgelopen vrijdagavond vond bij On The Roof in Amsterdam alweer de laatste ‘double bill’ van deze zomer plaats. In beide gevallen speelde improvisatie een belangrijke rol, maar op verschillende manieren. Bij K.O. Brass, het vijfkoppige koperblazersensemble dat ontstond tijdens de laatste tournee van het Kyteman Orchestra (vandaar de naam), is improvisatie het vertrekpunt waarop de tot in detail uitgewerkte arrangementen gebaseerd zijn. Leider en spreekstalmeester Romain Bly grapte halverwege de voorstelling over hoe dat in z’n werk gaat: ‘We jammen soms wel drie uur achterelkaar in de repetitieruimte en dat levert als we geluk hebben soms wel een enkel briljant moment op. Dat vissen we er dan uit en verder is het gewoon copy paste.’ Die bewering werd moeiteloos weersproken door de spannende stukken vol onverwachte wendingen en perfect in elkaar hakend ensemblespel. De vijf muzikanten bedienen zich van vrijwel het volledige beschikbare arsenaal aan koperblaaswerk. Waar dat tekort schiet, worden mondstukken tijdelijk verwijderd of andere dan reguliere onderdelen gebruikt om geluid mee te produceren.

Bij Alfonsina, een project van contrabassist (en programmeur) Felix Hildenbrand met zangeres Sanem Kalfa, zanger en ûdspeler Nawras Altaky en bewegingskunstenaar Kenzo Kusuda, is improvisatie de vorm van de uitvoering. Vertrekpunt is het lied Alfonsina y el Mar, bekend geworden door de vertolking van Mercedes Sosa, over de Argentijnse dichteres Alfonsina Storni. Nadat bij haar voor de tweede maal borstkanker was geconstateerd, maakte ze volgens de overlevering een einde aan haar leven door langzaam de zee in te lopen tot ze verdronk. De wanhoop die haar daarbij moet hebben gedreven, werd op aangrijpende wijze verklankt en vormgegeven door de vier improvisatoren. Verrassend was niet alleen de bijdrage van Kusuda met zijn volstrekt eigen bewegingstaal, maar zeker ook die van Kalfa. Zij houdt zich vaak op in vocale randgebieden, maar toverde dit keer pure schoonheid uit haar stembanden. Zinderend hoogtepunt van de voorstelling was het moment waarop Altaky’s stem zich even bij die van Kalfa voegde voor een vocale pas-de-deux. Adembenemend.

Klik hier voor foto's van het optreden van K.O. Brass en hier voor die van Alfonsina.

 


meer blogs
Ton Maas - 24 november, 2022
Ton Maas - 3 september, 2022
Ton Maas - 29 augustus, 2022
Ton Maas - 22 augustus, 2022
Ton Maas - 13 augustus, 2022
Ton Maas - 1 augustus, 2022
Ton Maas - 31 juli, 2022
Ton Maas - 18 juli, 2022
Ton Maas - 17 juli, 2022
Ton Maas - 3 juli, 2022