Virtuoos stampvoeten op het dak Ton Maas - zondag 3 juli, 2022

Conchita Boon danst flamenco, maar doet dat zo virtuoos dat je alleen maar ademloos kunt toekijken. En luisteren, want de precisie van haar voetenwerk is zo perfect dat de klappen – indien gewenst – naadloos samenvallen met die van Diogo Carvalho op zijn cajon of bekkens en de felle aanslagen van gitarist Jeff Heijne. Met haar roffels geeft ze qua snelheid menige drummer het nakijken. Maar ze kan ook soepel zwieren of acrobatisch kronkelen op spaarzame en loom deinende accenten uit de e-piano of de (binnen de flamenco ongebruikelijke) accordeon van Fernando Mejuto Vazquez. Zanger Falu onderstreepte de emotionele lading met zijn formidabele stem, waaraan het heerlijke rafelrandje gelukkig niet ontbreekt. Een pietlut zou met de opgestoken wijsvinger kunnen zeuren dat de voorstelling tot op de millimeter is uitgekiend, en hoewel ik zelf vaak moeite heb met theatraliteit als het om muziek gaat, kon ik niets anders dan met door Conchita en haar mannen laten meesleuren op een duizelingwekkende achtbaan die – heel bijzonder – even verstild en ingetogen eindigde als hij begon.

Voorafgaand aan dit daverende optreden hadden we op het inmiddels vertrouwde dak in Amsterdam Noord al kunnen genieten van gitarist Eran Har Even en zijn trio. Even was al eerder (in 2018) te zien tijdens On The Roof, samen met Simone Sou en Oleg Fateev. Dit keer niet de lager gestemde Fender Stratocaster die hij toen bespeelde, maar eentje van het type archtop, dat bij veel jazzgitaristen geliefd is. Samen met contrabassist Ome Govreen en de soepele slagwerker Wouter Kühne speelde hij een set met werk van twee componisten. ‘Een betere en een mindere,’ voegde hij er grijnzend aan toe. Na een overtuigend stuk van eigen hand volgde een compositie van Wayne Shorter. Het vloeiende spel van Even kreeg fraai weerwerk van de ritmesectie, waarbij vooral Kühne indruk maakte met speelse en inventieve fills. De aangekondigde special guest – Itai Weissman met zijn EWI (electronic wind instrument) – maakte pas tegen het einde zijn opwachting. Daardoor kreeg het gitaartrio opeens een rietblazer erbij, maar niet alleen dat. Tijdens een van de laatste stukken klonk er overduidelijk een baspartij terwijl Govreen over zijn instrument geleund stond toe te kijken hoe de vingers van Weissman over de ‘kleppen’ van zijn instrument dansten.

Foto's van beide concerten vind je hier.

Informatie en tickets: www.on-the-roof.com

 


meer blogs
Ton Maas - 28 augustus, 2022
Ton Maas - 3 september, 2022
Ton Maas - 29 augustus, 2022
Ton Maas - 22 augustus, 2022
Ton Maas - 13 augustus, 2022
Ton Maas - 1 augustus, 2022
Ton Maas - 31 juli, 2022
Ton Maas - 18 juli, 2022
Ton Maas - 17 juli, 2022
Ton Maas - 29 juli, 2021