Sziget Festival - deel 1 Miriam Brenner - donderdag 22 augustus, 2013

Magyarországon üdvözölhetjük! Welkom in Hongarije!

Het is makkelijk te vergeten dat je je op een eiland tenmidden van de Donau bevindt, wanneer je slentert tussen duizenden festivalgangers. Met Boeda aan de Westelijke en Pest aan de Oostelijke oever, zijn we toch echt in de hoofdstad... Budapest!
De gemiddelde bezoeker ziet er dan misschien wel uit als menig publiek op een alternatief/pop/rock/world festival, kleurig en schaars uitgedost (het is bijna 40 graden...) met luchtige rokjes, stoffige voeten in afgetrapte teenslippers, maar de sfeer is net even anders...

Ijzeren brug naar het 'Eiland van de Vrijheid'Het Obudai-Sziget (eiland) wordt niet 3, maar 7 dagen lang bevolkt. Belangrijk om je daar op in te stellen en je kruit niet al direct te verschieten! Het verslag van mijn belevenissen, concerten en gedachten over Sziget zijn daarom iets te veel voor 1 blog. Dus ik begin bij de wortel: Magyars (Hongaren), want op zo'n gigantisch groot international festival is het toch een uitgemeten kans om je eigen cultuur en artiesten te introduceren?

Dinsdag 6 aug '13 (dag 0) wordt het OTP World Music Party Stage (het 2e grootse podium) geopend met een ode aan nationale helden.
De groep Muzsikás is al 40 jaar actief en heeft het land internationaal op de kaart gezet. Vanavond begonnen ze met een uur vertraging, maar genietend van de vallende avond op de heuvel tegenover het podium was dat zo erg niet. Een scala van artiesten passeerde om te leden te vergezellen en mooi om te zien hoe traditionele dansen gevierd werden, en volksmuziek gepresenteerd werd aan een jong en vaak-niet-in-'folk-geïnteresseerd'-publiek.
Voor het podium werd hevig gedanst en op de helling hingen mensen die nog even aan de hitte moesten wennen, maar genoten van het 2 uur durende programma. Goed opgezet en ideaal voor een eerste festival dag.

Er is een speciaal podium voor de locals: The Hungarian Stage. Ongetwijfeld nuttig voor nieuwelingen, maar voor andere artiesten werkt het niet per se in hun voordeel. Backstage bij het Magyar podium, sprak ik ELO een lid van de IRIE MAFFIA crew: 11 muzikanten, die reggae, dancehall, funk en hip hop vermengen.

Zelf is ELO (Elo Marton) DJ, producer en trombonist. Hier live in "de container" / studio van Duits radiostation FUNKHAUS EUROPA (WDR).

Via mede crew-lid, Ghanese zangeres SENA, raakte hij in contact met de West Afrikaanse cultuur. Ze produceerden bv. een EP met de controversiële FOKN Bois en zelf maakte hij een track met Ya-Pono en E-FINE. Even heeeel wat anders, Ghanese hiplife, afrobeats: de soort muziek uit speakers knalt in de groeiende metropolen en gedeeld wordt via oa. bluetooth.

Zelf draaide hij platen op het Afro Latino stage later in de week. Voornamelijk een plek voor relaxte reggae, maar gelukkig ook ruimte voor dit genre. Hier zou zeker nog meer diversiteit mogen komen. Want 7 dagen is genoeg tijd om de Tropical Bass DJs van de wereld te betrekken (meer in een volgend blog). Zijn set was zeker een fijne afwisseling met raggende gitaren in vierkwartsmaten, heerlijk gedanst!

Achter de heuvel van het World stage, belandt je bij de ROMA tent. Dé plek om groepen te ontdekken uit de Balkan en ongegeneerd te dansen op snelle oneven ritmen! Meer hierover in de volgende blog....


meer blogs
Ton Maas - 24 november, 2022
Ton Maas - 28 augustus, 2022
Ton Maas - 3 september, 2022
Ton Maas - 29 augustus, 2022
Ton Maas - 22 augustus, 2022
Ton Maas - 13 augustus, 2022
Ton Maas - 1 augustus, 2022
Ton Maas - 31 juli, 2022
Ton Maas - 18 juli, 2022
Ton Maas - 17 juli, 2022