Tamikrest op tournee door Benelux Woestijnblues uit Mali vrijdag 7 april, 2017

Uit de gortdroge, bloedhete Sahara in het noorden van Mali komt de groep Tamikrest, een belangrijke exponent van de desert blues. Net als streekgenoten Tinariwen mengt de zevenmansformatie rond songschrijver-zanger-gitarist Ousmane Ag Mossa muziek van de nomadische Toeareg met rock en blues. Op de vlucht voor het oorlogsgeweld in Noord-Mali brengt Tamikrest beklemmende songs over geweld, verdreven worden van huis en haard en het verlangen naar vrede. Om hun onlangs verschenen vierde cd 'Kidal' te promoten maakt Tamikrest eind april een tournee door Nederland en BelgiŽ. Via de mail legde Bas Springer enkele vragen voor aan Ousmane.


door Bas Springer

De woestijnstad Kidal is de hoofdstad van de Malinese regio Kidal. De meeste inwoners van het gebied zijn nomadische Toeareg. Of zoals ze zich zelf noemen: Kel Tamasheq, ‘sprekers van het Tamasheq’. De stad was in 2012 de zetel van de MNLA (Mouvement National de Libération de l'Azawad), de beweging die van Noord-Mali een onafhankelijke staat wil maken met de naam Azawad. Kidal was de oorspronkelijke thuisbasis van de meeste leden van Tamikrest. Sinds januari 2012 is het erg onrustig in en om de stad, ondanks de aanwezigheid van Nederlandse special forces.



In galm gedrenkt
Op de nieuwe cd van Tamikrest smelten pulserende Toearegritmes en -melodieën samen met hypnotiserende vocalen en in galm gedrenkte rockgitaren. De balans tussen rockende en meditatieve elementen is vooral de verdienste van producer Mark Mulholland (bekend van Tony Allens Afro-Haitian Experience). Naast woestijnblues is er ook plaats voor akoestische folk songs waarin Ousmane Ag Mossa het leed van zich af zingt, en voor bluessongs met door merg en been gaande slidegitaarpartijen.

Invloeden
Het interview met Ousmane Ag Mossa vond op nogal ongewone wijze plaats. Eerst stelde ik tien vragen via e-mail, die door een tolk vertaald werden in het Frans. De antwoorden kwamen via e-mail in het Engels terug. Op de vraag door welke muzikanten Ousmane Ag Mossa beïnvloed is, antwoordt hij: ‘Kidal is een mix van rock en traditionele assuf, oftewel traditionele Toearegblues uit de Sahara. Behalve door muzikanten uit mijn eigen cultuur ben ik beïnvloed door artiesten als Pink Floyd, Eric Clapton, Mark Knopfler en Bob Marley. We wilden onze muziek verrijken en toegankelijker maken voor een westers publiek en tegelijkertijd onze basis in de trafitie behouden.'



Het nieuwe album
‘We hebben voor de titel Kidal gekozen om de strijd van de inwoners van de stad te onder de aandacht te brengen. Maar vergeet niet dat ook de inwoners van de regio’s rond Timbuktu, Gao en Menaka al zes jaar in soortgelijke misère leven en net zozeer slachtoffer zijn van politieke en geostrategische belangen.'
Hoe onderscheidt Tamikrest zich van andere Toeareggroepen? Ousmane: ‘Twee jaar geleden hebben we besloten om elementen van wereldmuziek te integreren zonder onze roots te verloochenen. Onze nieuwe muzikale stijl is gebaseerd op Tamasheq muziek, klassieke Engelse rock en blues en muziek van onze broeders uit de Algerijnse regio Kabilië, zoals Matoub Lounes.'

Miskend als onderdeel van de Malinese samenleving
Wordt de muziek van Tamikrest in de eigen regio op de radio gedraaid? Ousmane:
‘Nee. In het begin van onze carrière hebben we radio en tv-stations in Mali benaderd maar we kregen alleen afwijzingen. Je zal nooit een Tamasheq artiest horen of zien in de Malinese media. Dat bewijst dat de nationale autoriteiten, die de media beheren, ons nooit hebben beschouwd  als onderdeel van de Malinese gemeenschap. De zogenaamde nationale radiozenders hebben nooit onze mensen benaderd of gesproken over onze problemen en verwachtingen. De media ontwijkt het echte debat. Het grote probleem is dat, zolang onze situatie niet besproken wordt, onze wensen en eisen nooit begrepen zullen worden.'

Opstand en terreur
‘Het leven van de Kel Tamasheq is van oudsher nomadisch en simpel. We vragen niet veel; alleen respect van onze principes en waarden. Sinds de opstand van 2012 is onze cultuur nauwelijks veranderd. Wel zijn er sinds die tijd terroristische groepen die de samenleving proberen te beïnvloeden: zij zijn tegen gitaren, tegen tendé (traditionele Tamasheqtrommel) en tegen vermaak. Het is terreur.'

De kloof tussen zuid en noord
‘Sinds 1963 zijn de Kel Tamasheq diverse malen in opstand gekomen tegen het centrale gezag in Bamako. Wij blijven ons verzetten tegen de duistere handen van de onderdrukker. In een halve eeuw van Malinese voogdij heeft de centrale overheid in Bamako niets gedaan voor ons. Ook nu nog vind je nog hele regio's zonder de basisinfrastructuur, zonder gezondheidszorg en zonder elementaire voorzieningen: geen water en geen scholen voor onze kinderen. Het is duidelijk dat de regering van Mali geen enkele poging doet om ons te behandelen als zonen. Je hoeft alleen maar de verschillen tussen noord en zuid te kijken om dat te begrijpen. We hopen dat ons nieuwe album overal beluisterd wordt en dat de boodschap door iedereen begrepen wordt. Via bewustwording willen we mensen begrip voor elkaar bijbrengen, zodat ze hun tribale verschillen opzij kunnen zetten.'

Concerten :
20 apr - Doornroosje, Nijmegen
21 apr - De Spil, Roeselaere
22 apr - Alter Schlachthof, Eupen
23 apr - Grounds, Rotterdam
5 mei - C-Mine, Genk
6 mei - Botanique, Brussel

cd: Kidal (Glitterbeat). Klik hier om de recensie van Ben Ackermans te lezen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


meer nieuws
Hoog en omvangrijk bezoek uit Portugal
dinsdag 19 september, 2017
maandag 18 september, 2017
Womex 2017 gaat 25 oktober van start in Katowice
vrijdag 15 september, 2017
Vernieuwend en toch trouw aan de ziel van de fado
woensdag 13 september, 2017
dinsdag 12 september, 2017
27ste editie van Noors volks- en wereldmuziekevenement
zaterdag 9 september, 2017
zondag 3 september, 2017
Plus de Transglobal World Music Chart top-40
vrijdag 1 september, 2017