Salif Keïta met producer Patrice Renson in 'the making of La Différence'
Salif Keïta over ‘het verschil’ Malinese zanger voor drie concerten naar Nederland 14 september, 2010

La Différence, het verschil. Salif Keïta spreekt zich op zijn nieuwe cd voor het eerst uit over zijn albino-zijn. Hij roept Afrika op ‘het verschil’ te respecteren. Een interview met MixedWorldMusic.com aan de vooravond van drie concerten in Nederland, van 22 tot en met 24 maart 2010.


door Erk Willemsen

We spreken Salif Keïta kort na zijn optreden in tv-programma Vrije Geluiden. Vanuit het hotel-restaurant kijken we uit op een groot cruiseschip dat in de haven van Amsterdam heeft aangelegd. Keïta zit gesoigneerd gekleed tegenover me, spreekt rustig, overwogen en symphatiek. Waarom heeft hij zich juist nu op La Différence voor het eerst fel uitgesproken tegen de discriminatie van albino’s in Afrika? Keïta: ‘Omdat de situatie voor albino’s met de dag slechter wordt. De discriminatie neemt toe. Er worden mensen letterlijk geslachtofferd omdat ze albino zijn. Niet alleen in Mali, ook in Rwanda, Oeganda, Tanzania.’

Keïta zingt ‘La Différence, qui est jolie. Ik ben zwart. Mijn huid is wit. Zo is het goed. Het verschil is mijn verschil. Ik ben een blanke man. Mijn bloed is zwart. Mooi is dit verschil. Ondervindt Keïta zelf nog problemen wegens zijn albino-zijn? ‘Nee, met de dag dat ik bekend werd met mijn muziek is de discriminatie gestopt. Toen werd ik opeens op handen gedragen… Maar tot die tijd, ja, ik was het zwarte schaap…’

Bent u muziek gaan maken juist vanwege dat u albino was? ‘Ja, het was mijn ontsnapping. Ik kom uit een adellijke familie, en het was dus ook nog eens niet bepaald gewenst dat ik de muziek in zou gaan. Maar ik was toch al een outcast, dus het motiveerde juist om daar helemaal voor te gaan.’

In de jaren tachtig kwam Salif Keïta vanuit Mali naar Parijs: ‘Ik wilde leren, maar ben niet naar Europa gekomen om hier te blijven.’ In Parijs maakte hij Soro, het album waarmee hij wereldwijd doorbrak. Een lange reeks succesvolle en meer en minder geslaagde albums volgde.

Keïta heeft geen voorkeur voor welk van zijn albums dan ook: ‘Als ik een cd opneem is het altijd een momentopname van hoe ik me dan voel, van de muziek die ik op dat moment wil maken. In de studio maak ik muziek voor mezelf. Daar kan ik nooit spijt van hebben. Muziek is nooit hetzelfde. Soms gebruik ik elektronica, omdat ik op dat moment voel dat ik het wil gebruiken. Op dit moment wil ik vooral akoestisch bezig zijn.’

Salif Keïta is in 2001 naar Afrika teruggekeerd: ‘Daar kan ik meer betekenen dan in Europa. In Bamako kan ik jongeren op weg helpen. Ik kan er ook weer genieten van de natuur, net als toen ik een klein jongetje was. Ik doe daar inspiratie op voor mijn muziek.’

De band waarmee Keïta eind maart naar Nederland komt bestaat geheel uit Malinese musici. Jonge musici, die hij graag onder zijn hoede neemt: ‘Het is mijn taak een nieuwe generatie op weg te helpen, ze te laten profiteren van mijn ervaring. Het is een puur akoestische band. Geen keyboards, geen drumstel, wel percussie en veel vocalen.’

Die vocalen zijn glansrijk aanwezig op La Différence, de nieuwe cd van Salif Keïta die op MixedWorldMusic.com al een gloedvolle bespreking kreeg. In de bespreking werd ook gerefereerd aan de drie oudere songs die Keïta opnieuw opnam. Waarom opnieuw? Keïta: ‘Seydou is gewoon een heel mooi nummer. Het dateert uit de tijd dat we in Motel Ambassadeurs speelden (Met Les Ambassadeurs Internationales, te horen op de lp en cd Seydou Bathily; red.), het is eigenlijk een ode aan die tijd. Folon is een lied over democratie. Ik vier de democratie die we toen niet hadden. En Papa gaat over de voor iedereen zo belangrijke vader, papa’s moeten we koesteren.’

U bent nu 61. Gaat u het rustiger aan doen? ‘O nee. Ik werk iedere dag, en ik blijf iedere dag werken. Ik hou ervan songs te maken en ik loop altijd weer met een nieuwe melodie in mijn  hoofd. Ik hou van muziek, dus ik maak muziek. Dat is onvermijdelijk.’

La Différence is het negende album van Salif Keïta. Bekijk hier de twintig minuten durende video van ‘the making of’. In die video komt de rol van producer Patrice Renson goed naar voren. Keïta over hem: ‘Ik ben zo blij dat ik hem ontmoet heb. Hij heeft zo veel aandacht voor detail en we zitten volledig op één lijn. Mede door hem is deze cd zo goed geworden.’

Bekijk hier het solo-optreden van Salif Keita tijdens VPRO's Vrije Geluiden, zondag 14 maart 2010

Salif Keita doet een korte tournee van drie concerten in Nederland:
maandag 22 maart: De Oosterpoort, Groningen
dinsdag 23 maart, Theater Carré, Amsterdam
woensdag 24 maart, Muziekcentrum Frits Philips, Eindhoven

La Différence is begin maart 2010 uitgekomen bij Universal Music en won inmiddels in Frankrijk de prestigieuze Victoire de la Musique (vergelijkbaar met de Edisons in nederland) voor beste wereldmuziekalbum van het jaar.


meer features
Achtergronden bij El Ultimo Trago
23 december, 2009
Poëzie in de strijd tegen de wereldmuziekpolitie
24 december, 2009
Havana Cultura: een omvangrijk muzikaal project
20 juli, 2010
Zangeres op tournee in Nederland met nieuwe cd op zak
6 april, 2011
Ivoriaanse bassiste/zangeres presenteert nieuw project
27 februari, 2010
Gitarist Dom Flemons over Genuine Negro Jig
27 september, 2012
Portugees kwartet komt naar Nederland
26 maart, 2012
Muziek die uitwaaiert naar alle werelddelen
20 oktober, 2011
Energieke zangeres doet Benelux aan tijdens wereldtournee
15 april, 2014
Sociaal engagement in een luchtig jasje
28 april, 2010