Ibeyi op Eurosonic - 15 januari 2015 Tineke van Brederode - donderdag 15 januari, 2015

Zingende Cubaans-Venezolaanse tweeling brengt Yoruba-achtergrond in het geweer

Ibeyi

Dit had ik bíjna gemíst, dit intrigerende in Parijs gevestigde singer-songwriterduo met hun hallucinerende, Pärt-achtige muziek met her en der Yoruba orisha-chants en batadrum- en andere ritmische patronenen en explosies. Een eerder optreden in oktober vorig jaar ging niet door, maar dus gelukkig geen man overboord! Vandaag spelen ze op Eurosonic (en op 9 april in de Vondelkerk in Amsterdam en in het daaropvolgende weekend tijdens festival Motel Mozaique in Rotterdam) – mijn fascinatie is groot!

Wat ik van de tweeling(!) op Spotify kan vinden zijn een ep, twee singles, waaronder de nieuwe, Ghosts, en twee remixen.


Het thema van hun de songs is veelal ‘water’ en zijn veronderstelde kracht(en); zéker onder de Nigeriaanse Yoruba op vele manieren aanbeden en bezongen. Water is in staat de ziel te reinigen, van ziekte te genezen; je kunt erin of -mee gedoopt worden, we komen in vruchtwater tot stand. Titels en inhoud van de songs van Ibeyi verwijzen naar de grote rivieren die Yorubaland doorsnijden, de Niger (Oya), de Oshun en de Ogun, en de  ‘vergoddelijkte personificaties’ die daarvan zijn ontstaan in de loop der eeuwen.



Zo wordt in het trieste lied Mama Says (“The man is gone and mama says she cannot live without him, The man is gone and mama says there is no life without him…”) aan Oshun gerefereerd (vruchtbaarheid; helende kracht), in Oya aan Oya, de favoriete vrouw van Shango die zelfmoord pleegde (“Take me, Oya!”) en geassocieerd wordt met woeste onweersbuien, en in River aan de orisha Ogun, symbool van het dopen en het reinigen van de ziel (“I will come to you, river. Wash my soul!”).

Het duo noemt zich niet voor niets Ibeyi. Het is Yoruba voor ‘tweeling’. Op Cuba, waar de zussen opgroeiden, is de Yoruba-godsdienst, ondanks de onderdrukking ervan, nog altijd springlevend en hij wordt beleden met gezongen chants, dans en trance. Naomi en Lisa ‘Kainde’ Diaz (‘Kehinde’ is de naam die de laatstgeborene van een tweeling altijd meekrijgt) hebben een Venezolaanse moeder, hun vader was de bekende, in 2006 overleden Cubaanse percussionist Miguel Anga Díaz (Omar Sosa, Buena Vista Social Club en andere illustere Cubaanse muziekgroepen). Ze zijn met hun Cubaanse (Yoruba-)achtergrond aan de slag gegaan, met dit intrigerende resultaat. En met hun 19 jaar en eerste paar songs beginnen ze pas nét.

NRC-muziekredacteur Amanda Kuyper noemt de Diaz-tweeling “een van de meest intrigerende nieuwe acts”, vanwege hun “minimale soort spirituele soul. Hun mooie, hoge tweestemmige zang, die soms geïnspireerd lijkt (ís, dus) op gebeden, wordt licht aangezet met moderne spaarzame instrumentatie en kleine melodische wendingen.” Het gebruiken van de orisha-shants en de bata-drums en hun ritmiek maakt deze singersomgwritermuziek uitermate intrigerend.

Donderdag 15 januari zijn ze te zien in hun showcase op Eurosonic Noorderslag in Groningen

De release van hun debuutalbum staat gepland op 16 februari.

Klik hier voor de website van Ibeyi
En hier voor hun Facebookpagina


meer blogs
Ton Maas - 30 juni, 2018
Ton Maas - 27 juni, 2018
Jair Tchong - 24 juni, 2018
Ton Maas - 13 mei, 2018
Bram Posthumus - 6 mei, 2018
Ton Maas - 1 april, 2018
Ton Maas - 4 maart, 2018
Ton Maas - 18 februari, 2018