De wereld is een remix (of toch niet) Dieter van den Bergh - zondag 26 oktober, 2014

sorte(Den Sorte Skole)

 

Hoe betrekken we a younger crowd bij de ‘wereldmuziek’?
Als een mantra bungelde de vraag deze week boven de gigantische Witte Olifant (La Cidade da Cultura) in Santiago tijdens de Womex. Nou, bijvoorbeeld met dance en remixen, zo werd geopperd tijdens de conferentie The World’s a Remix - The Remix Space. Nooit eerder was het - dankzij de digitale snelweg – voor, pakweg, een Japanner zo easy om de muziek van, pakweg, een Colombiaan te remixen. Met de opkomst van het remixen zouden ook de copyrightwetten snel veranderen, zo was de verwachting. Maar dat gebeurde niet. Om de bureaucratische rompslomp tot een minimum te beperken richtte Engelsman Malcolm Roxburgh het platform The Remix Space op, dat in februari met een eigen festival gelanceerd wordt in Londen. Hier kan iedereen - van muzikant tot producer en vice versa – het een en het ander onderling afstemmen.

Naast Roxburgh was Jean Trouillet een van de sprekers:  radioman, dj, in 1989 auteur van Weltbeat, het eerste Duitse boek over wereldmuziek, en de man achter Essay Recordings dat weer het label is van Shantel, Senor Coconut, RotFront, OMFO, Amsterdam Klezmer Band noem maar op.

De eerste samplers van de wereld? De gipsy’s, aldus Trouillet. “Overal waar ze kwamen namen ze stukjes muziek mee. Beats, melodies, lyrics. Ze maakten nieuwe tracks uit vele bronnen. Inmiddels zijn de originele bronnen al lang niet meer traceerbaar.”
Trouillet zet zijn college voort. De eerste koning van de sampling? DJ Shadow. Op zijn album Endtroducing gebruikte hij in 1996 2000 samples, goed voor een vermelding in het Guiness Book of Records. Maar het is nog niks vergelijken met de tienduizend samples die de hippe dj’s van Den Sorte Skole verzamelden voor haar laatste productie.

Het duo uit Kopenhagen - afgelopen jaar nog op Mundial in Tilburg - is een begrip in Denemarken en gaf in 2010 een speciaal concert op het 40-jarige Roskilde. De opdracht: sample zoveel mogelijk artiesten die in al die jaren op het festival speelden.  

 

sorte 2

 

Den Sorte Skole mogen dan de nieuwe samplekings zijn, ze lopen wel tegen een groot probleem aan, zo vertelt Trouillet, die zich heeft opgeworpen als De Grote Nieuwe Man achter het Deense duo. Tienduizend samples van luttele secondes, hoe regel je dat contractueel? Niet.
Iedereen om toestemming vragen levert meters aan papierwerk op en uiteindelijk levert het nog niemand iets op. Volgens Trouillet. Dus mag Den Sorte Skole haar muziek niet uitbrengen en verkopen. Gratis weggeven mag wel, zoals hier of hier, en optreden trouwens ook. Trouillet: “De groep zit in een deathtrap.”

 

sorte 3(Den Sorte Skole)

 

De Duitser wil een ‘open discussie’ over auteursrechten en het gebruik van samples aanwakkeren. “Natuurlijk willen we iedereen credits geven. Niet zo van: we jatten iets uit Nepal, dat herkent toch niemand.” Om dat credo te onderstrepen heeft Den Skorte Skole in plaats van een plaat een boek uitgebracht waarin de oorsprong van alle samples uit de doeken wordt gedaan. “We willen het muziek stelen niet aanmoedigen.”  
Maar waarom niet gewoon zelf muziek schrijven, om al deze ellende te voorkomen? Omdat de samplekunst van Den Sorte Skole een nieuwe muziekgenre op zich is, zegt Trouillet. “Het is meer dan EDM, maar heel intelligente muziek."

 

tofu
(DJ Chris Tofu)

 

De Engelse dj en organisator Chris Tofu (Continental Drifts/Glastonbury), ook in het Womexpanel, onderschrijft dit. “Met samples kun je volledig nieuwe muziek maken. En bovendien interesse kweken voor iets anders.”
Neem de ‘antieke remixen’ van de electro swing, waarvan Tofu een van de pioniers is. Een stroming die muziek uit de jaren 20, 30 en 40 remixt. In 2009 opende Tofu de eerste electro swing-club van de wereld in London. "Jongeren maken ineens kennis met de muziek van hun voorouders.”
En geen gedoe over rechten, want geheel copyrightvrij.

 

Lektion III van Den Sorte Skole


meer blogs
Ton Maas - 30 juni, 2018
Ton Maas - 27 juni, 2018
Jair Tchong - 24 juni, 2018
Ton Maas - 13 mei, 2018
Bram Posthumus - 6 mei, 2018
Ton Maas - 1 april, 2018
Ton Maas - 4 maart, 2018
Ton Maas - 18 februari, 2018