Lula Pena @ Music Meeting Charlie Crooijmans - dinsdag 10 juni, 2014

De derde en laatste dag van de Music Meeting begon net als de dag ervoor met de brunchconcerten in de Hortus. De eerste muzikale ontmoeting was tussen Lula Pena en Hayden Chisholm. Lula Pena die ik heb leren kennen op de Babel Med dit jaar, is een vrij bijzondere Portugese zangeres die geheel haar eigen weg volgt. Ze heeft 4 jaar geleden al eens eerder samengespeeld met saxofonist Hayden Chisholm uit Nieuw Zeeland wiens film Sound of Heimat in de Movie Meeting werd vertoond.

LUla Pena Hortus
Trance en adem
De combinatie tussen deze twee artiesten is werkelijk subliem. Het spel van Pena is als een reis in een boot die op het ritme van de golven van lied naar lied vaart. Haar diepe stem met een lichte triller en haar aparte manier van gitaarspelen, waarbij ze zachtjes op de snaren en de klankkast slaat, brengen Chisholm is een soort trance. Zijn spel geeft veel adem en subtiele antwoorden op Pena. Het publiek doezelt een beetje weg met de ogen gesloten, nieuwe kracht opdoend.



Hoosbui
Op weg naar het festivalterrein begint het gigantisch te hozen. Lula Pena die ik onderweg aantrof, vond het geweldig. "Het lijkt wel een film, dit zal ik nooit vergeten."

LUla Pena mezzo
Optreden in de Mezzo
Later op de dag deed ze haar solo-optreden in de Mezzo met voorafgaand een gesprek met Ton Maas. Ze geeft aan dat haar speeltechniek moeilijk in woorden is te vangen. Ook in de Mezzo speelt ze voor een luistergraag publiek, wat haar ontzettend goed doet. Op een gegven moment werd ze afgeleid door de klanken van de groep Azalai een paar kilometer verderop met onder meer saxofonist Hayden Chisholm, "Dit moet wel Hayden zijn."

Reizen met een zeilboot
Na het concert, moest ze snel backstage haar dinerbonnetje verzilveren voordat de boel dicht ging. Daarna heb ik haar wat vragen gesteld, zie video hieronder. Ze gaat mee in mijn metafoor van het bootje. Wanneer ik haar vraag hoe ze besluit van koers te veranderen, zegt ze dat het afhangt van de wind. De zeilen moeten worden bijgezet, de kapitein beslist maar moet ook rekening houden met de mensen aan boord. Dit is ook haar manier van componeren. Al doende gaat ze van het ene lied naar het andere.

Taal is muziek
De liederen en gedichten is gedeeltelijk eigen werk. Hierin is ze ook heel open. Soms transformeert ze thema's die in het collectieve geheugen zitten tot iets nieuws. Ze gaat niet uit van een vast principe. "Het enige wat vast staat is dat niets vast staat." Voor Pena is de taal op zich al muzikaal met ritmes en melodieën. Je hoeft er alleen maar iets uit te pikken om dat te versterken en je krijgt als iets magisch. Soms zelfs in de vorm van een mantra.

 

 


meer blogs
Ton Maas - 30 juni, 2018
Ton Maas - 27 juni, 2018
Jair Tchong - 24 juni, 2018
Ton Maas - 13 mei, 2018
Bram Posthumus - 6 mei, 2018
Ton Maas - 1 april, 2018
Ton Maas - 4 maart, 2018
Ton Maas - 18 februari, 2018